Johana Hýžová
I písmo má svou anatomii
Části serifů vygenerovány ve Photoshopu zapomocí Firefly image 2 a 3, použité písmo Times New Roman, Neue Haas Unica, použitý sofrware Photoshop
Při tvorbě plakátu jsem se rozhodla inspirovat typografickým názvoslovím – konkrétně tedy typografickou anatomií. Každá část písmena má nějaký název, přičemž mnohé z nich jsou inspirované lidskou anatomií. Písmena mají uši, oči, bříška i paty. Místo serifů jsem tedy použila fotky končetin a částí obličeje. Co se týče plakátu realizovaného pomocí umělé inteligence, chtěla jsem vyzkoušet hranice tzv. „generative fill“. Umělé inteligenci jsem zadávala pouze jednoduché jedno až tříslovné prompty, díky mnohoznačnosti promptů mi často udělala různorodé výsledky. Například při promptu „black and white nose“ vygenerovala místo nosu černobílou kočku. Tento proces mě bavil a převedla jsem jej i do krátkého gifu, který ukazuje několik možností. Často jsou si podobné, jindy jsou u každého serifu až překvapivě originální.
Image to text description:
A bold typographic poster with the word "Noteworthy" in large, white letters against a vibrant green background. The text is set in an elegant sans-serif font that stands out against the simplicity of the color and creates contrast for an eye-catching effect. Small black images or symbols related to anatomy surround each letter of the name. This design uses negative space to highlight clarity and modernity. It's a simple yet powerful visual statement, focused on the face.
A poster with the word "UNSANCTIONED" in white letters on a green background, made of various black and dark gray body parts from people and animals, with a minimalist design, bold typography, clean lines, symmetrical composition, modern graphic style, simple shapes, contrasting colors, and an eye-catching text layout. The color palette is vibrant, with bright greens and stark contrasts to highlight each letter.
Poster with the text "GEOMETRY" in white letters on a green background, in a knolling layout style, with several small images of hands and fingers arranged around it, with some elements appearing to float above or below other ones, creating an interesting visual effect. The overall design is simple yet eye-catching, perfect for showcasing your unique product or service.
A modern poster with the text "Quadrifolia" in white on a green background, showing images of hands and anatomy in black. The letters have sharp edges and are arranged to create an interesting visual effect. A minimalistic design that focuses solely on typography, creating a bold contrast between colors and simplicity.
LLM description:
"Tento plakát kombinuje typografickou estetiku s anatomickými prvky, aby zdůraznil propojení mezi designem písma a lidskou anatomií. Dominantní text „NE SERIFY“ používá serifové písmo s výraznými patkami, což zdůrazňuje kontrast mezi jemnými, detailními liniemi písma a organickými tvary rukou, uší, rtů a dalších částí lidského těla, které do písmen zasahují. Serify, tedy malé zakončení tahů, zde symbolizují preciznost a strukturu, zatímco anatomické prvky dodávají dynamiku a lidštější dimenzi. Použití zeleno-modré barevné palety s jemnou texturou pozadí podporuje vizuální dojem hloubky a modernosti. Text „i písmo má svou anatomii“ podtrhuje metaforu, že písmo není jen nástroj komunikace, ale také designový objekt s vlastními „orgány“ a detaily, které mu dávají charakter. Celkově jde o promyšlenou kompozici, která spojuje typografickou teorii s uměleckým vyjádřením." ChatGPT 4.0, OpenAI
Po mých předchozích zkušenostech s generativní expansivní inteligencí a její omylností –tedy tím, že text nechápe, pouze generuje pravděpodobné možnosti, pro nás lidi mnohdy nepochopitelné, jsem se rozhodla vyzdvihnout tento její aspekt a zanechat ji špetku volnosti. Nedefinovat prompty příliš konkrétně, ale jen jedno až dvou slovně, obecně, otevřeně. Mnohé výsledky byly předpokládané, jiné jako by vycházely bůhví odkud. Často jsem při procesu přemýšlela kam nás vývoj dalších modelů zavede a zda mu nebude chybět tato „magická“ složka chaosu a nepředvídatelnosti.
Obecně jsem s umělou inteligencí zvyklá pracovat, stále ale přemýšlím nad morálními aspekty za ní a taky nad tlakem, který cítím. Tlak, který říká, že pokud se ji nenaučím používat, nemám šanci se na trhu udržet. Zrychlující se doba, nároky, touha po levných řešeních, to vše k tomu přispívá. Zároveň ale cítím, že ai má schopnost nám pomoci s monotóní částí naší práce a možná se můžeme více soustředit na kreativitu. Vnímám ji tedy jako dvousečnou zbraň a spíše čekám, kam nás další vývoj zavede.
Galerie G18 ve Zlíně
galerie Fakulty multimediálních komunikací
Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně
Štefánikova 5670, Zlín