PROMPTnations: mAI type představuje díla současných AI umělců z různých částí světa, kteří ukazují další dimenze práce s generativními výstupy v jejich nejpůvodnější, „surové“ podobě. Tato díla odhalují nové přístupy k využití AI v typografii jako kreativního nástroje, zdůrazňují experimentální charakter tvorby a představují volnější, expresivní výstupy na pomezí volné tvorby a uměleckého experimentu.
Jazno Francoeur, absolvent Kansas City Art Institute z roku 1992, v současnosti vede program animace na kampusu DigiPen Institute of Technology v Singapuru. Během své kariéry Francoeur přednášel po celé Asii o animaci a byl široce zmiňován v médiích. Také pracoval v Lucasfilm Animation a je skladatel a producent své vlastní hudební skupiny Mercymachine, která má tři studiová alba a získala Bronzovou medaili na Park City Music Festival.
Během své kariéry v animaci Francoeur přispěl k významným filmům Disney jako Aladdin, The Lion King, Beauty and the Beast a Lilo and Stitch. V roce 2004 přešel do DigiPen, kde vyučuje animaci a návrh postav a později vedl výuku animace v Singapuru.
V současné době Jazno Francoeur experimentuje s možnostmi AI generovaného videa. Pro výstavu připravil video, ve kterém prezentuje schopnosti práce se složitými kompozicemi, koherencí vizuality, plynulostí přechodů a možnostmi kontroly nad výsledkem. K videu vytvořil hudbu, kterou zahrála jeho skupina, Mercymachine.
An Exploration of Hyperdimensional Spaces
Prompt:
She pushes the cat like a sacrifice over the soft edge of the waterbed to mingle on the rug in the sunlight with an old copy of “Dianetics” and two cigarette butts. In the window, the dark silhouettes of static figures conform to the thin orange curtains, frozen like insects in primordial amber or Greeks adorning a black-figure vase— a primitive diorama where light
projects odd shadows onto a bookcase against the back wall (while her sleeping mind similarly projects the obverse world
behind her eyes, with its abstract contours). style of Francis Bacon, David Hockney, and Diebenkorn::2 Penrose tiling, Girih tiles, elliptical curve algorithm, 2d to 3D mirrored 4D tesseracts + optimized photon capture + dynamic fractured motion blur + blues interpolating to green:: ray tracing, subsurface scattering, bounced light, global illumination, caustics, volumetric lighting --niji 5 --s 75 --ar 2:1
Saurabh Mhatre je výzkumný vědec v BioInteractive Design Lab na Northeastern University. V minulosti působil jako seniorní výzkumný pracovník v Material Processes and Systems Group (MaP+S) a Centru pro zelené budovy a města na Harvard Graduate School of Design. Jeho práce na pomezí designu a vědy se zaměřuje na inovace v oblasti chytrých materiálů, 3D tisku a robotiky inspirované origami.
Pro výstavu mAI type vytvořil sérii generovaných výstupů, které zkoumají
a experimentují s iluzivností v typografii. Tato kolekce se zaměřuje na vizuální klamy, optické efekty a nečekané formy písma, které vznikly díky kombinaci kreativity
a generativních nástrojů AI.
Matias del Campo je architekt, designér a teoretik, který vede Laboratoř pro architekturu a umělou inteligenci (ARIL) na New York Institute of Technology (NYIT).
V roce 2003 spoluzaložil studio SPAN ve Vídni, které se zaměřuje na propojení současných technologických inovací s architektonickou produkcí. Jeho přístup, nazývaný „designová ekologie“, kombinuje výpočetní metody s filozofickým bádáním.
Del Campo získal ocenění jako Accelerate@CERN fellowship a AIA Studio Prize a je členem představenstva ACADIA. Díla studia SPAN jsou součástí sbírek institucí, jako jsou FRAC, MAK ve Vídni nebo Albertina. Je autorem publikací, například „Neural Architecture“ a „Artificial Intelligence and Architecture“, a působí jako docent na NYIT, kde propojuje výzkum umělé inteligence s architekturou.
Matias del Campo na výstavě představuje práce z archivu, zaměřené na zkoumání latentního prostoru a výzkum v oblasti tvorby architektonických schémat a výkresů.Prezentované výstupy zahrnují zobrazování značek, kót a popisků, které odhalují nové možnosti ve vizualizaci a interpretaci architektonických dat. Tyto explorace propojují umělou inteligenci s tradičními principy architektonické reprezentace.
Dr. Miro Roman, asistent na House of Coded Objects (UIBK Innsbruck) a seniorní lektor na Studio Meteora (ETH Curych), se zaměřuje na propojení umělé inteligence, velkých dat a digitálních technologií s designem, architekturou, uměním a módou. Věnuje se výzkumu, psaní a tvorbě syntetických abeced pro navigaci informačním přetlakem, přičemž výpočetní techniku vnímá jako formu gramotnosti.
Je spoluautorem knihy A Play Among Books (2022), založené na jeho doktorandské práci, která propojuje humanistickou a vědeckou perspektivu. Roman je také tvůrcem knihovny Xenotheka a nástroje Ask Alice, podporujících jeho výuku a výzkum. Ve spolupráci se Silviem Vujčićem vyvinul AI módního návrháře SOLL a značku E.A. 1/1 A.I., s níž vytvořil film Planet SOLL a magazín STORYBOOK: ON RECYCLING (2024).
Roman vystavoval na London Design Biennale, Taipei Fine Arts Museum a dalších, a publikoval v titulech jako A+U a Arch+. Přednášel na mnoha univerzitách včetně TU Berlín, Politecnico di Milano a Southeast University Nanjing.
Název: Portrait of Google on 15. November 2017
Autor: Alice_ch3n81
Web: ask.alice-ch3n81.net
Technika: Práce s tématem syntetických symbolů, ikon a glyfů. Vizualizace vychází z procházení 100 000 obrázků spojených s nejčastěji používanými slovy Googlu. Klasifikace dat probíhala pomocí algoritmu Self Organising Map (SOM).
https://alice-ch3n81.net/files/data/Roman_Portrait_of_Google.pdf
Thomas Haferlach je zakladatel a datový vědec platformy Pollinations.AI, která se zaměřuje na zpřístupnění generativního umění pomocí umělé inteligence. Po studiích v oblasti umělé inteligence a informatiky na Univerzitě v Edinburghu strávil devět let v São Paulu, kde vytvořil uměleckou kolektiv Voodoohop a realizoval interaktivní instalace, které spojují umění, výzkum a technologii. Dnes se věnuje vývoji generativního audio modelování a pracuje jako senior specialist na strojové učení pro hudební AI společnost Pixelynx, založenou Deadmau5 a Richie Hawtinem.
Animace COSMIC ENTHUSHIASTS AItype of Cosqunly zobrazuje surrealistickou krajinu s vodopádem a stromy, osvětlenou zářivými neonovými barvami, které přecházejí do různých odstínů. Celkový efekt, umocněný generovaným audiem, vytváří mystickou atmosféru spojenou s fantastickým světem, kde se digitální a přírodní estetika spojují do hypnotického vizuálního zážitku.
Thomas pro webovou platformu Pollinations.ai vytvořil systém pro generování typografických prvků v reálném čase. Výsledná písma a nápisy využívají dekorační motivy, jako jsou květiny a hmyz, a jsou tvořeny pomocí generativních algoritmů, což umožňuje plynulou a dynamickou transformaci textových prvků.
Giovanni Muzio (Itálie) – kreativní technolog a umělec nových médií (kesson.io)
Giovanni Muzio, známý jako Kesson, je umělec nových médií zaměřující se na výpočetní estetiku, zkoumání algoritmů a nedokonalostí strojového učení. Jeho práce spojují real-time grafiku s umělou inteligencí, čímž vytváří interaktivní zážitky, které posouvají hranice tradičního vnímání umění a technologie.
Pro výstavu se zaměřil na vizualizaci tensorů PyTorch při vzorkování obrázku, přičemž vycházel z dat modelu algoritmu Stable Diffusion 2. Výsledné bodové pole bylo inspirováno metodou t-SNE pro vizualizaci dat ve vysokých dimenzích. Vizualizace byla vytvořena pomocí vlastního kódu v OpenGL a GLSL shaderů, kompilovaného v Javě s využitím Processing pro jednoduchost a rychlost provedení.
Péter W. Szábo je rumunský programátor, expert na umělou inteligenci a zakladatel inovativních platforem Tengr.ai a promptomania. Proslavil se jako řečník na předních konferencích o strojovém učení a průkopník v oblasti generativních modelů. Pro výstavu připravil vizuální dílo, jehož autorství plně přenechává modelu Tengr.ai, který sám vyvinul.
Vizualita díla vytvořeného pomocí Tengr.ai zaujme harmonickým spojením realistických detailů a abstraktních prvků, které evokují futuristickou estetiku. Výrazné květinové motivy a čistota linií podtrhují kontrast mezi technologií a přírodou, čímž vytvářejí silný vizuální dojem. Typografie, která kombinuje minimalistický styl s moderním grafickým výrazem, dodává dílu dynamiku a umocňuje jeho technologický charakter.
Naveed Anwar, PhD, je senior manažer v oddělení designu a inženýrství v Adidas, Německo. V minulosti absolvoval PhD studium na UTB ve Zlíně. Ve svém plně AI generovaném výstupu experimentoval s vytvářením imaginárního špekulativního obsahu a alternací historie. Vytvořil video s názvem 1920’s, které znázorňuje imaginární vývoj produktů portfolia společnosti Adidas ve 2. desetiletí 20. století.
Marcel Serrano je digitální tvůrce zaměřený na AI a metaverse, který využívá umělou inteligenci k vytváření inovativních vizuálů a automatizaci kreativních procesů. Pomáhá značkám objevovat nové možnosti propojení s publikem prostřednictvím personalizovaných AI nástrojů a designu, který inspiruje. Jeho práce na průsečíku technologií a umění reflektuje hluboké porozumění metaverse a jeho potenciálu pro budoucnost kreativního průmyslu.
Prace prezentují kombinaci geometrických tvarů a písma, přičemž představují experimentální přístup k typografii, kde litery nejsou jen nositeli sdělení, ale stávají se "trojrozměrnými" objekty. Prvky promítající se do plastických forem dodávají dílu monumentálnost a dynamiku. Ornamentální detaily, zakřivení a vrstvení pak vytvářejí složitý vizuální jazyk, jenž balancuje mezi kaligrafickou precizností a sochařskou expresivitou. Tyto generativní výstupy lze interpretovat jako propojení tradice a modernity, kdy tradiční typografické principy nacházejí nové uplatnění v digitálním prostoru. Díla tak odkazují na svobodu uměleckého vyjádření a možností AI generovaného umění.
Falah G. Salih je irácký programátor specializující se na strojové učení, který vytváří modely reflektující arabskou kulturu a zobrazovací tradice.
Pro výstavu vytvořil dílo spojující islámskou architekturu, kaligrafii a ornamentální umění. Mešita s minarety, obklopená tradiční arabskou kaligrafií, využívá písmo s jemnými serifovými zakončeními, která odkazují na klasický rukopis a dodávají textu sofistikovanost i historický rozměr. Dílo je ukázkou unikátního propojení moderních technologií, tradiční typografie a hluboce zakořeněné estetiky arabského světa.
Brian Jackson je AI umělec a brand designer s více než 35 lety zkušeností v designu, během kterých spolupracoval s významnými klienty jako IBM, Ferrari, Universal Pictures a Google. Má bohaté zkušenosti s vývojem kreativních řešení v oblasti tisku, digitálních médií a environmentálního designu. Jeho práce pomáhá značkám efektivně komunikovat a dosahovat obchodních cílů prostřednictvím silného vizuálního jazyka
Vizuální výstup zobrazuje grafický prvek generovaný AI, který spojuje stylizované písmeno s gradienty v odstínech západu slunce, čímž vytváří moderní a dynamický dojem. Minimalistická forma a barevná hloubka evokují eleganci a svěžest současného designu, zatímco použití jemného přechodu barev zajišťuje vizuální plynulost a vyváženost. Tento design nabízí sofistikovaný pohled na propojení tradiční typografie s moderními technologiemi.
Geometry in transition
Marc Librescu je americký AI tvorca. získal titul BFA na School of Visual Arts. Aktivně se věnuje digitálnímu a generativnímu umění, přičemž zároveň udržuje kariéru nezávislého spisovatele se zaměřením na technologický průmysl.
Jeho AI tvorba, silně ovlivněné surrealismem získala mezinárodní uznání na virtuální výstavě "Prompt Generations", která se konala pod záštitou Arte.Go, italské průkopnické platformy pro digitální umění.Nyní žijící v jižní Kalifornii, se Marc věnuje psaní scénáře, čímž rozšiřuje své dovednosti v narativním umění do nových příběhových dimenzí. Při této práci stále prozkoumává průnik mezi tradičním a uměním řízeným umělou inteligencí.
Na výstavě mAItype Marc prezentuje práci, kde samotný tvar monumentálního měsíce evokuje písmeno „C“, což lze interpretovat jako typografický prvek začleněný do kompozice. Tento prvek propojuje symboliku tvaru s možnou literární nebo konceptuální interpretací.
Matthew Haggett je AI tvůrce a grafický designér s více než dvacetiletými zkušenostmi v oblasti marketingu, grafického designu a komunikace. Pracoval v agenturách, korporátním prostředí i jako konzultant, přičemž se specializuje na širokou škálu oblastí, včetně strategie, webového/digitálního designu, sociálních médií, copywritingu, tisku, reklamy, loga/brandingu a ilustrace. Matthew také působí jako správce oficiální Facebookové stránky MidJourney.
Tento výstup, generovaný s využitím nástroje MidJourney, kombinuje temnou atmosféru liminální estetiky s výrazným surrealistickým podtextem. Scéna opuštěného bazénu působí melancholicky díky tlumeným barvám, mlžnému oparu a absenci lidské přítomnosti. Neonový nápis „VOID“ přitahuje pozornost svým červeným světlem a ostrým kontrastem vůči studeným odstínům okolí, což vytváří silný dramatický efekt. Typické pro výstupy z MidJourney je vysoká míra detailů – dlaždice, odrazy ve vodě a mlžný vzduch jsou zpracovány s precizností, která dodává scéně realismus, a přitom zachovává snový a emotivní charakter, typický pro generovaná vizuální díla.
Night swim
Práce s názvem L'esperluette (ampersand) od francouzského tvůrce Jean-Pascala Moutona byla generována pomocí nástroje MidJourney.Tento obraz využívá geometrickou abstrakci s odvážnými tvary a kontrastní barevnou paletou, která zahrnuje oranžovou, modrou, žlutou a černou. Linie a křivky tvoří dynamickou kompozici, která může evokovat pohyb nebo transformaci. Tmavé pozadí s texturami a jemnými detaily připomíná futuristické nebo technologické prostředí, což dodává obrazu moderní nádech. Dílo zaujme svou precizností, hrou světla a stínu a propojením organických i mechanických prvků.
L'esperluette
Práce Valeryie Truskavetske s názvem Deódování zkoumá myšlenku rozkladu jako fundamentálního principu tvůrčího procesu, kde dekonstrukce vede k novým formám vyjádření. Fragmentované znaky, plynoucí v organických tvarech, reprezentují symbiózu lidské intuice a algoritmické přesnosti, čímž naznačují vzájemnou závislost tvořivosti a technologie. Optické iluze a nekonečné smyčky fungují jako vizuální metafory nekonečného poznávacího cyklu, ve kterém se grafické prvky stávají nejen médiem, ale také rozhraním mezi analogovým a digitálním.
Typografie není v tomto díle přímo zastoupena, ale její vliv je patrný v kompozici a uspořádání fragmentovaných tvarů. Dekonstrukce a fragmentace grafických prvků mohou být vnímány jako abstraktní odraz typografických principů, které se transformují do vizuálních elementů, jež souvisejí s narativní a strukturální funkcí textu.
Dekonstrukce
AI generované video, vytvořené nizozemským AI a new media umělcem Jawekem Kwakmanem, představuje experimentální kombinaci generativního umění a postprodukce v estetice glitchartu. Dílo zkoumá vizuální dekonstrukci, kdy algoritmicky generované formy a textury interagují s digitálními „chybami“, čímž vytváří hypnotický, vrstvený vizuální zážitek. Glitche zde slouží nejen jako narušení, ale také jako kreativní prvek, který zdůrazňuje křehkost a dynamiku digitálního obrazu, přičemž rozmazává hranice mezi řádem a chaosem, realitou a simulací. Video je silnou ukázkou propojení umělé inteligence a experimentální digitální estetiky.
Glitchscrapes
Galerie G18 ve Zlíně
galerie Fakulty multimediálních komunikací
Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně
Štefánikova 5670, Zlín