SERIFY / NESERIFY

Serify (postaru patky) jsou neodmyslitelnou součástí typu písma, jež nazýváme antikva. Spolu se způsobem stínování liter mají rozhodující vliv na vizualitu písma.

Pozorujeme, jakým způsobem jsou u daného fontu designovány a všímáme si konkrétních tvarů, které v množení vytvoří charakter liter a potažmo celého textu. V obrovském množství fontů nacházíme serify umírněné i předimenzované, tučné i nitkovité, pravidelné i asymetrické, oblé i hranaté, pozvolna elegantně nabíhající i rázovitě přiražené k tělu písmene, decentně citlivé i chladně strohé, rozštěpené, kulaté, ve tvaru obdélníka, čtverce a dokonce trojúhelníku.


V našem projektu jsme se přesvědčili, co se stane s antikvovým písmem v případě, že mu v počítači odkrojíme jeho stávající serify: litery se stávají nestabilními, zranitelnými, poruší se jejich těžiště a vypadají jako nahé. Spolu s klasickými serifovými i bezserifovými fonty jsme je takto „upravené“ použili k dalšímu přetváření a připjali k nim „své“ serify podle vlastní fantazie. Vznikla tak nečekaná až bizarní spojení liter s květinami, těstovinami, hlavicemi římských sloupů, částí lidského těla, a dokonce s růžovými přezůvkami. Druhá sada ukazuje písmena se serify, které se rozsypávají, bobtnají nebo se utrhly a je potřeba je přišít. Serify nemusely být na všech patřičných místech (logických podle nauky typografie).

V naší fantazii se ocitly i tam, kde je jindy nečekáme a nevytváříme.


Výstava by ráda ukázala, že písma nejsou jen suché litery, které každý den bezmyšlenkovitě konzumujeme ke čtení a psaní a vnímáme je jen v jejich užitné funkci.

Kreativní práce s ušlechtilými tvary naší latinkové abecedy, může být velkou výtvarnou hrou plnou fantazie, vtipu a překvapení.

Autorka textu: M.A. Lenka Baroňová


Nejkrásnějším dílem Božím je svět, všeliké neviditelné Božské věci viditelně se ukazující. Nejkrásnější je naše duše, jíž je dáno myšlením zobrazovat v svém nitru svět i věci veškery. Nejkrásnější je řeč, jejíž pomocí vmalováváme všeliké obrazy své duše v duši druhého. Nejkrásnější je písmo, jímž zachycujeme a natrvalo upevňujeme řeč, samu o sobě prchavou a pomíjející, a jímž jako bychom zadržovali, aby trvala…

J. A. Komenský, Opera didactica omnia

Práce studentů a studentek ateliéru Grafický design vytvořené v rámci předmětu Typografie a projektu NESERIFY představují stádium výstupů vzniklých s využitím tradičních a digitálních technik:

Práce studujících v rámci projektu Neserify sloužily jako odrazový můstek pro další experimentování s generativními nástroji umělé inteligence. Projekt mAI type poskytl studentům příležitost propojit tradiční metody kreativní tvorby s moderními technologiemi a zkoumat nové možnosti, které generativní AI nabízí.

Galerie G18 ve Zlíně

galerie Fakulty multimediálních komunikací

Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně

Štefánikova 5670, Zlín